Následující text jsem napsal již před pár lety pro svou vlastní pořebu jako takový obsáhlejší tahák, protože si po čase věci špatně pamatuji. A také případně pro další začínající programátory mikročipů Atmel. Třeba to bude pro někoho užitečné.
Stručný úvod do AVR assembleru
Ondřej Votava
Mikrokontroléry
Atmel AVR patří mezi velmi rozšířené mikročipy. Staly se
mimochodem základem v poslední době velmi populární platformy
Arduino. Na nejnižší úrovni se tyto jednočipy programují v AVR
assembleru, kde jednotlivé příkazy přímo odpovídají strojovým
instrukcím procesoru. Ačkoli pro tyto mikrokontroléry v současné
době existují též kompilátory upraveného jazyka c, pomocí
nichž lze psát přehledné strukturované programy, poskytuje
assembler jednoznačně nejlepší kontrolu daného hardware.
Assembler dává možnost určit doslova, co bude procesor vykonávat
v každém taktu jeho hodin (u AVR mikrokontrolerů s architekturou
RISC v podstatě odpovídá každému taktu procesoru jedna provedená
instrukce).
Cílem tohoto
dokumetu je poskytnout základní praktické vědomosti s
programováním v AVR assembleru pro mikrokontroléry Atmel. Nejedná
se o vyčerpávající příručku, ale o nástroj, který by vám
měl pomoci dostat se na prakticky použitelnou úroveň pokud možno
rychle. Snažím se jednak vysvětlit základní koncepty a zároveň
volit nejužitečnější a nejčastěji používanou podmnožinu
příkazů a direktiv assembleru s jejichž pomocí je možné začít
budovat vlastní programy. Asi nejlepší strategie je začít od
jednoduchých příkladů, které lze najít na internetu a ty
postupně upravovat a rozšiřovat.
Formáty čísel:
Základní jednotkou
ukládání informace u 8-mi bitových mikrokontrolérů je byte
o osmi bitech, který reprezentuje čísla od 0 do 255 (binárně
00000000 až 11111111). Větší zhusta používanou jednotkou je
tzv. word, neboli slovo, které sestává z dvou bytů, tedy
celkem 16 bitů a představuje čísla od 0 do 65535. Číselné
konstanty v assembleru mohou být psány v několika různých
formátech – jako čísla decimální, binární nebo
hexadecimální. Například decimální číslo 162 by v
hexadecimálním formátu bylo A2 a v binárním formátu 10100010.
Abychom rozlišili mezi těmito formáty, píše se v programu před
hexadecimální číslo 0x a před binární číslo 0b. Lze tedy
napsat 162 = 0xA2 = 0b10100010. Psaní čísla různým způsobem
nemá žádný vliv na to, jakým způsobem je číslo interpretováno
překladačem, ale pro čitelnost programu je často výhodnější
určitý formát. Nastavení jednotlivých bitů ve
vstupním/výstupním registru je jasnější v binárním formátu,
zatímco pro provádění matematických operací jsou pro nás
sdadnější decimální čísla.
Registry:
AVR mikrokontroléry mají
32 osmibitových paměťových jednotek, kterým se říká registry,
a ty jsou přímo přístupné pro CPU kontrolér pro použití v
celé řadě instrukcí.
V assembleru jsou jejich
původní názvy R0 až R31, nicméně pro lepší čitelnost
programu je možné každému registru přiřadit jiný název pomocí
direktivy:
.DEF name = Rx
S použitím této
direktivy je navíc daleko jednodušší změnit číslo registru
používaného pro určitý účel v celém programu naráz, pokud
zjistíme, že jiný register by se nám k danému účelu lépe
hodil. Tyto direktivy jsou zpravidla umístněny v záhlaví
programu, kde si podle potřeby nadefinujeme jména registrů, které
pak používáme podobně jako proměnné v jiných programovacích
jazycích.
Abychom mohli registry
prakticky použít, potřebujeme instrkukce, pomocí kterých je
možné do nich zapisovat data, nebo je je naopak z nich číst.
Dále potřebujeme provádět logické a aritmetické operace mezi
hodnotami uloženými v registrech, nebo také například být
schopni poslat hodnoty z registrů na výstupní porty kontroléru.
Záhy zjistíte, že registry R0 až R15 se chovají trochu odlišně
od registrů R16 až R31. Je to důsledkem architektury AVR
procesorů a specifika budou upřesněna pro jednotlivé příkazy,
kterých se to týká. Takže začněmě prvním úkolem, tedy
přiřazením konstatní hodnoty registru. K tomu se používá
příkaz:
LDI Rx, number
nebo
LDI name, number
kde name je název,
který jsme přiřadili danému registru pomocí .DEF direktivy.
Příkaz LDI lze použít pouze pro registry R16 až R32,
nikoli pro R0 až R15. Těmto registrům je třeba přiřazovat
hodnotu přesunutím (kopírováním) z jiného registru. K tomu se
používá příkaz MOV:
MOV Ry, Rx
Zde je obsah registru Rx
přepsán do Ry (hodnota v Rx se nezmění). Je všeobecné
pravidlo, že cílový registr (tedy ten registr, kam je zapisován
výsledek dané operace, tedy zde Ry) se píše hned za kód
instrukce. Abychom zapsali konstantu do registru R0 až R15 lze tedy
použít následující příkazy:
LDI R16, 150
;hodnota 150 je zapsána do R15
MOV R15, R16 ;nyní
hodnota 150 se zapíše z R16 do R15
Mimochodem, vše co se v
daném řádku objeví za středníkem považuje překladač za
komentář. Podle mojí zkušenosti čím víc komentářů tím
lépe. Když se budete k nějakému projektu vracet po čase,
oceníte, když je kód dobře okomentovaný. A to nemluvím o
případech, když máte přepisovat či upravovat kód po někom
jiném.
Porty:
Porty představují brány,
kterými procesor ovládá další části mikrokontroléru.
Například to jsou vstupní a výstupní porty, které ovládají
logické úrovně na pinech kontroléru, dále jsou to “control”
a “status” registry (poněkud matoucí označení, jsou to
funkčně vnitřní PORTY), které ovládají další funkce
mikrokontroléru. Některé nejběžnější příklady zde
probereme, nicméně je třeba zdůraznit, že takřka vždy je třeba
se při programování důkladně seznámit s detaily v manuálových
listech daného mikrokontroléru.
Obecně je opět třeba
vědět jak zapsat hodnotu do daného portu, případně jak přečíst,
jakou hodnotu daný port má. Instrukce OUT slouží k zapsání
hodnoty z registru do portu a má následující syntax:
OUT portname, Rx
Všiměte si, že
konstatntí hodnotu nelze přímo zapsat do portu, takže k tomu musí
být vždy použita dvoupříkazová struktura, jak je ukázáno v
příkladu, kde je binární číslo 10101010 zapsáno do výstupního
protu D:
LDI R16, 0b10101010
;load constant to R16
OUT PORTD, R16
;output register value to port
Zde používáme registr
R16 jako pomocný registr, do kterého je konstanta nejdřív
zapsána, a odkud se pak převede do portu. Je jakési nepsané
pravidlo, že právě R16 je užíván jako pomocný registr pro tyto
účely.
Bude užitečné se trochu
detailněji zastavit u portů, které ovládají vstupní a výstupní
piny mikrokontroléru. Množství vstupních a výstupních portů
záleží na specifickém typu mikrokontroléru. Například
oblíbený ATMega8 mikrokontrolér má tři porty ozačené jako B,
C, D kde porty B a D mají 8 bitů (ovládají 8 pinů) zatímco port
C má pouze 7 bitů (tedy ovládá 7 pinů mikrokontroléru). Každý
bit těchto portů představuje jeden pin konkrétní pin
mikrokontroleru. A každý jednotlivý pin může být použit buď
jako vstup, nebo jako výstup (pokud je použit jako vstup, pak lze
číst, zda je na tento pin přiloženo napětí, které odpovídá
logické 0 nebo logické 1). Pokud je použit jako výstup, je možno
ovládat výstupní napětí tak, že buď odpovídá logické 0 nebo
logické 1. To, zda je daný pin použit jako vstup nebo výstup je
určováno hodnotou zapsanou ve vnitřním registru zvaném
“data-direction-register – DDR”, jak je pro port D uvedeno v
následujícím příkladu:
LDI R16, 0b00001111 ;
hodnota masky se vloží do R16
OUT DDRD, R16
;write the mask to the DDR of port D.
Bity, které byly v DDR
nastaveny jako 1 jsou výstupy, piny nastaveny jako 0 jsou vstupy.
Hodnota výstupních pinů se pak dá nastavit opět pomící příkazu
OUT, tentokrát do portu, zvaného v tomto případě PORTD:
LDI R16, 0b00001010 ;
výstupní hodnoty se vloží do R16
OUT PORTD, R16
;zápis na výstupní piny portu D.
Na pinech pro bity 3 a 1
se nyní objeví 5V (logická 1), na pinech pro bity 2 a 0 je
nastaveno 0V, tedy logická 0.
Pro čtení hodnot na
pinech, které byly konfigurovány jako vstupy (a obecně pro čtení
hodnot z portů) slouží příkaz IN:
IN R16, PIND ;contents
of PIND is transferred to R16
Ještě jedna poznámka k
hardwaru vstpů/výstupů. Pokud je I/O port nastaven jako vstup, a
do příslušného bitu v PORTX je zapsána hodnota 1, jsou
aktivovány takzvané interní pull-up rezistory. Toto je užitečné,
když je tento vstup ovládán například tlačítkem připojeným
oproti zemi. Pokud je tlačítko stisknuté je na vstupu logická 0
(vstup je uzeměn), pokud není tlačítko stisknuté, interní
pull-up rezistor nastaví vstup na hodnotu logické 1.
Základní logické
operace: AND, ANDI, OR, ORI
Dvě základní logické
operace, AND a OR mají následující pravdivostní tabulky:
AND
- ABX111100010000
OR
- ABX111101011000
V AVR assembleru těmto
logickým operacím odpovídají příkazy AND a OR, které provedou
příslušnou logickou operaci pro jednotlivé bity ve
specifikovaných registrech. Jejich syntax je následující:
AND Ra, Rb
OR Ra, Rb
výsledek operace je podle
již zmíněné konvence zapsán do registru Ra. V následujícím
příkladu je operace AND použita k nastavení horních čtyř bitů
registru na hodnotu 0000, zatímco spodní čtyři byty zůstanou
nezměněny:
LDI R16, 0b10101010
;nacteme hodnotu do registru
LDI R17, 0b00001111
;toto je “maska” která určuje bity jsou k vynulování
AND R16, R17
; nulování horních čtyř bitů
;výsledek v R16 bude 0b00001010
Příkaz OR může být
použit podobným způsobem k nastavení specifických bitů na
hodnotu logické 1, zatímco ostatní bity jsou nezměněny.
Příkazy ANDI a ORI
pracují stejným způsobem, s tím rozdílem že druhým činitelem
není registr Rb, ale konstantní číslo. Takže uvedený příklad
může být také zapsán následujícím způsobem:
LDI R16, 0b10101010
;načtěte číslo do registru
ANDI R16, 0b00001111 ;
vynulují se horní čtyři bity
;výsledek v R16 bude 0b00001010
Větvení programu a
podprogramy
Pro efektivní
programování potřebujeme struktury pro větvení programu, tedy
pro podmíněné a nepodmíněné skoky a volání podprogramů. AVR
assembler má pro tento účel celou řadu příkazů. V
následujícím výčtu je vybráno pouze několik z nich, které
umožní programování širokou škálu bežných případů.
Detaily použití všech příkazů pro větvení lze najít v AVR
helpu a také v katakogových listech jednotlivých mikrokontrolerů.
RJMP – Relative JuMP
Jedná
se o nepodmíněný skok na nové místo v programu, které je
označeno návěstím (label) v assemblerovském programu. Nejlépe
se to ukáže na jednoduchém příkladě:
looplabel:
;toto je návěstí na které se skáče
RJMP looplabel
;příkaz tvoří nekonečnou smyčku.
BRNE – BRanch if Not
Equal (Skoč když není rovno nule)
Je prvním z rodiny
příkazů umožňujích podmíněné skoky, neboli větvení
programu.
Pokud provedení příkazu,
který předchází tomuto podmíněnému skoku má výsledek 0 v
cílovém registru (buď přičtením 1 k 255 nebo odečtením 1 od
1) je aktivován bit zvaný Zero-flag v stavovém registru CPU (CPU
status register). BRNE příkaz testuje, zda je tento bit aktivován
a pokud ne, provede skok na příslušné návěstí.
BRNE label
opět “label” značí
návěstí od kterého program pokračuje po provedení skoku. Pokud
však je podmínka splněna, t.j. Bit ve status registru je
aktivován, program pokračuje následující instrukcí. Opět
předvedeme na jednoduchém příkladě.
LDI R16, 0xFF ;do
registru R16 nahrajeme hodnotu 255
loop:
DEC R16
;snížíme hodnotu v R16 o 1
BRNE loop
;pokud hodnota v R16 není 0 skoč zpět na navesti loop
Zde jsme vytvořili
zpožďovací smyčku. Délka zpoždění závisí na počáteční
hodnotě v registru R16.
Komplementární příkaz
k BRNE je BREQ (BRanch when EQual – skoč když je rovno nule) a
existuje ještě řada dalších analogických příkazů pro
podmíněné skoky. Jejich funkci lze nalézt v katalogových
listech. S těmito dvěma se však pro začátek dá celkem vystačit.
SIBS and SIBC
Druhou skupinu větvicích
příkazů přestavují SIBS a SIBC (a celá řada dalších, které
patří do této rodiny). Podívejme se jak fungují. SBIS znamená
“Skip if Bit in I/O space is Set” tedy vynech instrukci pokud je
bit na vstupu nastaven na hodnotu 1. Tenot příkaz čte hodnotu bitu
n portu X a pokud je jeho hodnota 1, vynechá příští instrukci v
programu a pokračuje až tou další. Syntax tohoto příkazu je
následující:
SIBS portX, n
;přečte bit n v portu X
RJMP
label ;tato instrukce je vynechána poku je bit n 1
Analogicky
funguje příkaz SIBC “ Skip if Bit in I/O spce is CLEAR” tedy
vynech když je bit n v portu X vynulován. Tyto příkazy jsou
například velmi užitečné k testování, kdy je stisknuto ovadací
tlačítka na vstupu mikrokontroleru (případně jiný vnější
vstup je aktivován).
K
dispozici jsou i podobné příkazy, které místo se
vstupními/výstupními porty pracují s hodnotami v registrech.
Jsou to SBRS a SBRC a mají analogickou funkci a syntax. A na závěr
se je třeba zmínit ještě příkaz CPSE (porovnej hodnotu v R1 a
R2 a vynech příští instrukci pokud mají stejnou hodnotu). Syntax
tohoto příkazu je:
CPSE
R1 R2
Podprogramy
Používají
se velmi podobně jako v jiných programovacích jazycích. Jejich
syntax je snadná. Pro volání podprogramu je použit příkaz:
rcall
label
a
struktura podprogramu je:
label:
kód
podprogramu
ret
;tento příkaz značí konec podprogramu.
Použití paměti pro program k uložení konstantních dat:
Je
možné použít část paměti pro program k uložení dat,
například pro ascii řetězce či numerické konstanty. Je to
výhodné pro data která se často nemění, protože programovací
paměť má pouze omezený počet zápisů, výrobce specifikuje
10000. Datový blok lze zapsat přímo do assemblerovského programu
pomocí db (data block) direktivy:
label:
.db
data1, data2,
Návěstí “label”
určuje začátek datového bloku v paměti a je použito při čtení
dat z paměti pomocí příkazu LPM (Load Program Memmory – přečti
programovou paměť) jak je ukázáno v následujícím příkladu:
Do dvoubitového registru Z je třeba načíst pozici návěstí v
programové paměti a příkaz LPM potom načte hodnotu z této
pozici do registru R0. Následující příklad ukazuje jak je ascii
řetězec (kde každý znak je předsavován jedním bytem) přečten
z datového bloku a poslán na LCD monitor (pomocí podprogramu
lcddat). Datový blok začíná u návěstí “string”:
ldi ZH,high(2*string)
; Load high part of byte address into ZH
ldi ZL,low(2*string)
; Load low part of byte address into ZL
ldi chrcnt, 10 ;number
of characters to be read
charloop:
lpm
;load program memory at address in pointer Z to register R0
mov LCDbyte, r0 ;write
R0 to LCD byte
rcall lcddat
adiw ZL, 1
;increase value of program pointer Z by 1
dec chrcnt
brne charloop ;pokud
nebyl poslán poslední znak opakujte smyčku
.
.
.
;the data string hello
word follows.
string:
.db “Hello Word”
Žádné komentáře:
Okomentovat